Tuesday, May 29, 2012

IKAN UBAT PENYAKIT

 Surah Al-Maidah ayat 96 :


 أُحِلَّ لَكُمْ صَيْدُ الْبَحْرِ وَطَعَامُهُ مَتَاعًا لَكُمْ وَلِلسَّيَّارَةِ ۖ وَحُرِّمَ عَلَيْكُمْ صَيْدُ الْبَرِّ مَا دُمْتُمْ حُرُمًا ۗ وَاتَّقُوا اللَّهَ الَّذِي إِلَيْهِ تُحْشَرُونَ
Dihalalkan bagimu binatang buruan laut dan makanan (yang berasal) dari laut sebagai makanan yang lezat bagimu, dan bagi orang-orang yang dalam perjalanan; dan diharamkan atasmu (menangkap) binatang buruan darat, selama kamu dalam ihram. Dan bertakwalah kepada Allah Yang kepada-Nya-lah kamu akan dikumpulkan.

Di Malaysia, kerajaan begitu bersungguh-sungguh dalam memajukan industri perikanan. Berdasarkan maklumat yang dipetik melalui Jabatan Perikanan Malaysia,tangkapan ikan bagi tahun 2010 telah pun meningkat sebanyak 3.77% dengan jumlah 1,777,366 tan metrik ikan. Hasil keuntungan daripada tangkapan tersebut pula adalah sebanyak RM 6.579 juta. 


Alhamdulillah....kita perlu bersyukur kepada Allah .s.w.t. dengan rezeki tersebut. Namun, itu adalah perspektif dari sudut ekonomi, tapi kali ini tujuan saya menulis adalah untuk membawa anda semua ke dalam satu perspektif yang juga penting dalam kehidupan kita seharian iaitu KESIHATAN.



Kita umat manusia ini diuji dengan pelbagai jenis penyakit dan antara penyakit tersebut adalah :
1)Hypertensi
2)Sakit Jantung
3)Radang Sendi


Tiga penyakit diatas sebenarnya terbukti boleh dicegah dan diubati dengan amalan memakan minyak ikan setelah dikaji oleh pakar-pakar diseluruh dunia.


Hasil Kajian :


1)Dr.Saynor.R dan rakannya Ryan F,(The Eskimo Diet,London:1990) melakukan ujian keatas 153 penderita penyakit hiperkolesterol dalam darah. Setelah dua bulan pesakit tersebut diberikan makan minyak ikan kadar triacylglycerols bagi pesakit tersebut telah pun menurun ke tahap normal.

2)Kromhont (1985), menunjukkan bahawa kematian akibat daripada masalah pembuluh jantung adalah rendah sekali bagi mereka yang mengambil satu atau dua menu ikan untuk setiap minggu.

3)Minyak ikan mempengaruhi terhadap kerja prostaglandinat yang bertanggungjawab diatas penderitaan radang sendi keturunan. Minyak ikan juga berguna untuk menambah vitaliti penderitaan dan kemampuannya untuk bergerak (Kremer:Luacer,Vol.1).

4) Jurnal Chest(Amerika) edisi 0ktober 1992, untuk mencegah cardiac infarction, para peneliti menyarankan pemakan 20-40 gram ikan setiap hari atau menyantap menu ikan paling minima 2 kali seminggu.


Wallahualam,

Sumber :

1) Abu Maula,Abu Hana,Agus Irawan,2009.Ensiklopedia Kemukjizatan Sains dalam Al-Quran & Sunnah: Terbitan Al-Hidayah Publication,Kuala Lumpur,ms 903-909.

2)
http://www.dof.gov.my/18 
 




 

No comments:

Post a Comment